Birdy lampa podłogowa- biały/ stal
Modernistyczna lampa podłogowa Birdy została zaprojektowana w roku 1952 przez Birgera Dahl’a jednego z najbardziej znaczących projektantów norweskich. Dzięki swemu bezpretensjonalnemu, eleganckiemu kształtowi, utrzymuje ponadczasowy charakter doskonale uzupełniając wiele współczesnych aranżacji. Klosz i ramię lampy można ustawić w dogodnej pozycji.
Birdy to seria lamp ściennych, stołowych i podłogowych zaprojektowanych w połowie XX wieku, produkowanych i sprzedawanych przez norweską firmę elektryczną Sønnico (Oslo). W 1954 roku lampa stołowa, znana wówczas jako „s-30016”, została nagrodzona wysoko cenionym Złotym Medalem na triennale w Mediolanie. W 2013 roku marka Northern zdecydowała się ponownie wprowadzić na rynek ten klasyczny projekt, dbając o zachowanie oryginalnego kształtu i funkcjonalności. Seria lamp jest dostępna w kolorze białym, szarym lub czarnym z wykończeniem stalowym oraz w kolorze czarnym z metalowym wykończeniem w kolorze czarnym lub mosiądzu.
- PROJEKT: Birger Dahl
- KRAJ PRODUCENTA: Norwegia
- PROJEKTANT: Birger Dahl
- WYMIARY: Długość: 67 cm; Wysokość: 133 cm;
- MATERIAŁ: podstawa: stal, klosz: aluminium
- KOLORY: czarny/mosiądz, biały/stal, szary/stal, czarny/czarny, czarny/stal
- ŹRÓDŁO ŚWIATŁA: E27, Max. 11 W LED
- INFORMACJE DODATKOWE: biały przewód zasilając z włącznikiem: 200cm
- MARKI: Northern
Birger Dahl (1916-1998) był pionierem w projektowaniu współczesnego skandynawskiego oświetlenia. Połowa XX wieku to okres kształtowania jego twórczości, i własnego charakterystycznego, opływowego stylu. Kariera Dahla rozpoczęła się właściwie w poprzedniej dekadzie, kiedy został szefem projektowania w norweskiej firmie elektronicznej Sønnico i stworzył wielokrotnie nagradzaną lampę wiszącą Dokka. Dokka była pierwszą lampą zaprojektowaną w Norwegii, która otrzymała Złoty Medal na prestiżowym Triennale di Milano, dzięki czemu norweskie oświetlenie znalazło się w międzynarodowym centrum uwagi.
Wielokrotnie nagradzany za swoje projekty oświetlenia, Dahl jest również uważany za jednego z czołowych norweskich powojennych architektów wnętrz. Surowe geometryczne kształty, takie jak koła, stożki i cylindry o delikatnych, wygładzonych konturach, były elementami charakterystycznymi w projektach Dahla. Dbał o czystość formy, podkreślając kształt przedmiotu, nie chował go za ozdobnymi detalami czy ornamentami. Taka wrażliwość wyjaśnia, dlaczego jego prace nadal wydają się nowoczesne i dlaczego projekty oświetlenia, takie jak Dokka, Birdy i Dahl, są tak kompatybilne z wnętrzami naszych czasów.