Dokka lampa wisząca- czarny
Zaprojektowana w 1954 roku przez wybitnego norweskiego designera Birgera Dahl’a, wisząca lampa Dokka, wyznaczyła nowy kierunek i jakość w projektowaniu oświetlenia. Bardzo szybko stała się jedną z najlepiej sprzedających się lamp w Norwegii. Jako pierwsza z norweskich lamp zdobyła Złoty Medal na prestiżowym Triennale w Mediolanie, co przyczyniło się do wzrostu popularności skandynawskiego designu na świecie.
Dziś, po 60 latach, Dokka nadal wygląda nowocześnie i ma status ikony designu. Marka Northern wznowiła jej produkcję w roku 2007 roku w tej samej oryginalnej formie, z zachowaniem wszystkich szczegółów, rozszerzając jednocześnie gamę kolorystyczną. Jej doskonałe proporcje, bezpretensjonalny kształt i staranne wykończenie nadadzą elegancji każdemu wnętrzu. Lampa dostępna jest w sześciu kolorach.
- PROJEKT: Birger Dahl
- KRAJ PRODUCENTA: Norwegia
- PROJEKTANT: Birger Dahl
- WYMIARY: Wysokość: 24,5 cm; Średnica Ø: 16,5 cm;
- MATERIAŁ: stal, mosiężny detal
- KOLORY: biały, szary, czarny, żółty, rdzawy, ciemnozielony; wnętrze lamp białe
- ŹRÓDŁO ŚWIATŁA: E27 max. 60W
- INFORMACJE DODATKOWE: przewód zasilający: 370cm, podsufitka w zestawie
- MARKI: Northern
Birger Dahl (1916-1998) był pionierem w projektowaniu współczesnego skandynawskiego oświetlenia. Połowa XX wieku to okres kształtowania jego twórczości, i własnego charakterystycznego, opływowego stylu. Kariera Dahla rozpoczęła się właściwie w poprzedniej dekadzie, kiedy został szefem projektowania w norweskiej firmie elektronicznej Sønnico i stworzył wielokrotnie nagradzaną lampę wiszącą Dokka. Dokka była pierwszą lampą zaprojektowaną w Norwegii, która otrzymała Złoty Medal na prestiżowym Triennale di Milano, dzięki czemu norweskie oświetlenie znalazło się w międzynarodowym centrum uwagi.
Wielokrotnie nagradzany za swoje projekty oświetlenia, Dahl jest również uważany za jednego z czołowych norweskich powojennych architektów wnętrz. Surowe geometryczne kształty, takie jak koła, stożki i cylindry o delikatnych, wygładzonych konturach, były elementami charakterystycznymi w projektach Dahla. Dbał o czystość formy, podkreślając kształt przedmiotu, nie chował go za ozdobnymi detalami czy ornamentami. Taka wrażliwość wyjaśnia, dlaczego jego prace nadal wydają się nowoczesne i dlaczego projekty oświetlenia, takie jak Dokka, Birdy i Dahl, są tak kompatybilne z wnętrzami naszych czasów.