Dokka Pendant Lamp- Black
Zaprojektowana w 1954 roku przez wybitnego norweskiego designera Birgera Dahl’a, wisząca lampa Dokka, wyznaczyła nowy kierunek i jakość w projektowaniu oświetlenia. Bardzo szybko stała się jedną z najlepiej sprzedających się lamp w Norwegii. Jako pierwsza z norweskich lamp zdobyła Złoty Medal na prestiżowym Triennale w Mediolanie, co przyczyniło się do wzrostu popularności skandynawskiego designu na świecie.
Dziś, po 60 latach, Dokka nadal wygląda nowocześnie i ma status ikony designu. Marka Northern wznowiła jej produkcję w roku 2007 roku w tej samej oryginalnej formie, z zachowaniem wszystkich szczegółów, rozszerzając jednocześnie gamę kolorystyczną. Jej doskonałe proporcje, bezpretensjonalny kształt i staranne wykończenie nadadzą elegancji każdemu wnętrzu. Lampa dostępna jest w sześciu kolorach.
- DESIGN: Birger Dahl
- COUNTRY OF MANUFACTURER: Norway
- DESIGNER: Birger Dahl
- SIZES: Height: 24,5 cm; Diameter Ø: 16,5 cm;
- MATERIAL: steel, brass ring
- COLORS: White, Grey, Black, Dark Green, Light Yellow, Rust
- LIGHT SOURCE: E27 max. 60W
- ADDITIONAL INFO: cord length: 370cm
- BRAND: Northern
Birger Dahl (1916-1998) był pionierem w projektowaniu współczesnego skandynawskiego oświetlenia. Połowa XX wieku to okres kształtowania jego twórczości, i własnego charakterystycznego, opływowego stylu. Kariera Dahla rozpoczęła się właściwie w poprzedniej dekadzie, kiedy został szefem projektowania w norweskiej firmie elektronicznej Sønnico i stworzył wielokrotnie nagradzaną lampę wiszącą Dokka. Dokka była pierwszą lampą zaprojektowaną w Norwegii, która otrzymała Złoty Medal na prestiżowym Triennale di Milano, dzięki czemu norweskie oświetlenie znalazło się w międzynarodowym centrum uwagi.
Wielokrotnie nagradzany za swoje projekty oświetlenia, Dahl jest również uważany za jednego z czołowych norweskich powojennych architektów wnętrz. Surowe geometryczne kształty, takie jak koła, stożki i cylindry o delikatnych, wygładzonych konturach, były elementami charakterystycznymi w projektach Dahla. Dbał o czystość formy, podkreślając kształt przedmiotu, nie chował go za ozdobnymi detalami czy ornamentami. Taka wrażliwość wyjaśnia, dlaczego jego prace nadal wydają się nowoczesne i dlaczego projekty oświetlenia, takie jak Dokka, Birdy i Dahl, są tak kompatybilne z wnętrzami naszych czasów.