Dokka Pendant Lamp- Grey
Dokka is a small light with a big history. Designed in 1954, it was the first lamp from Norway to receive a Golden Medal award at the prestigious Triennale di Milano. Acclaimed for its smooth contours, precise proportions and sleek handling of materials, Dokka had the potential to become a design classic from day one. It became one of the best-selling pendant lamps ever produced in Norway, then disappeared when the previous manufacturer discontinued their lighting range.
In 2007, Northern re-launched Dokka, taking care to preserve the features that made it a design classic. Today, the lamp is expertly crafted in durable painted steel, and made to last. The light is available in a range of matt colours: black, dark grey, white, light yellow, rust red and dark green. An icon of its time, Dokka is uniquely contemporary, and is destined to become a future antique.
- DESIGN: Birger Dahl
- COUNTRY OF MANUFACTURER: Norway
- DESIGNER: Birger Dahl
- SIZES: Height: 24,5 cm; Diameter Ø: 16,5 cm;
- MATERIAL: steel, brass ring
- COLORS: White, Grey, Black, Dark Green, Light Yellow, Rust
- LIGHT SOURCE: E27 max. 60W
- ADDITIONAL INFO: cord length: 370cm Product Made to Order - See Additional Information
- BRAND: Northern
Birger Dahl (1916-1998) był pionierem w projektowaniu współczesnego skandynawskiego oświetlenia. Połowa XX wieku to okres kształtowania jego twórczości, i własnego charakterystycznego, opływowego stylu. Kariera Dahla rozpoczęła się właściwie w poprzedniej dekadzie, kiedy został szefem projektowania w norweskiej firmie elektronicznej Sønnico i stworzył wielokrotnie nagradzaną lampę wiszącą Dokka. Dokka była pierwszą lampą zaprojektowaną w Norwegii, która otrzymała Złoty Medal na prestiżowym Triennale di Milano, dzięki czemu norweskie oświetlenie znalazło się w międzynarodowym centrum uwagi.
Wielokrotnie nagradzany za swoje projekty oświetlenia, Dahl jest również uważany za jednego z czołowych norweskich powojennych architektów wnętrz. Surowe geometryczne kształty, takie jak koła, stożki i cylindry o delikatnych, wygładzonych konturach, były elementami charakterystycznymi w projektach Dahla. Dbał o czystość formy, podkreślając kształt przedmiotu, nie chował go za ozdobnymi detalami czy ornamentami. Taka wrażliwość wyjaśnia, dlaczego jego prace nadal wydają się nowoczesne i dlaczego projekty oświetlenia, takie jak Dokka, Birdy i Dahl, są tak kompatybilne z wnętrzami naszych czasów.